Geschiedenis Lichtschip Mayflower
Dit schip werd gebouwd in 1883 in Amsterdam als ‘Lichtschip Haaks nr 3’.
Op de fotos zie je hoe het schip in aanbouw was in 1883.
Het schip heeft jaren dienst gedaan als lichtschip, dat is een vuurtoren op zee om de voorbij varende schepen een betere oriëntatie te geven.
Een lichtschip is steeds rood van kleur, en heeft meestal geen motor omdat het altijd op dezelfde plaats blijft liggen. Als het verplaatst moest worden gebeurde dat met sleepboten. Dit lichtschip is volledig in hout gemaakt. Het stalen geraamte zorgt voor de stevigheid van het schip.
Rond 1940 werd Haak nr3 overgenomen door het Nederlands leger. Het schip werd herdoopt als de ‘Hollandse Glorie’, en deed jaren dienst om de jonge marines op te leiden in Den Helder.
In 1978 kwam de Hollandse Glorie in privé handen terecht. Jacky Inckelberge met zijn compagnon hebben het schip gekocht in Den Helder. Ze lieten het slepen naar Oostende door sleepdienst met de bedoeling er daar een horeca-zaak van te maken.
Het schip werd helemaal omgebouwd tot bar (in de romp van het schip) - restaurant (upperdeck) en werd terug herdoopt tot ‘Debarge–De Leeuw’.
En tenslotte in 1983 kwam het schip terecht bij de familie Van Houtte. Zij hebben het schip een serieuze opknapbeurt gegeven. Zeker het interieur kreeg een totale nieuwe look.
En alweer een nieuwe naam, namelijk ‘Mayflower’. De ouders van Anja (Wilfried en Christine) zijn in 1983 begonnen met de uitbating van de bar in de romp van het schip.
Toen Anja afstudeerde in 1991 aan hotelschool Spermalie, is ze gestart als uitbaatster van het restaurant.
Het schip heeft tijdens zijn lang leven verschillende bestemmingen gehad. Maar nu geniet het van een rustige oude dag in Brugge die Scone.
Waar mensen kunnen genieten van een etentje aan boord of een drankje op het terras.
Haar kapitein ‘Anja’, staat sinds meer dan 27 jaar aan het roer van het schip. En is sedert enkele jaren ook de eigenares.